Rivayet edildiğine göre, Harici taifesine mensup yirmi kişi tek tek
Hz. Ali kerremallâhü veche Hazret‐lerinin huzuruna gelerek sormuşlar.
Soru şu idi:
“Yâ Ali! İlim mi üstün, yoksa mal mı?”
Hz. Âli kerremallâhü veche “ilim daha üstündür” şeklinde
cevap vermiş, fakat delil istemeleri karşısında ilmin
üstünlüğünü şu şekilde ortaya koymuştur:
—İlim, maldan üstündür. Zira ilim seni korur,
halbuki sen malı korursun, ikinci soruyu sorana.
Karşılık verdiği cevap da şöyle;
—İlim harcandıkça artar, mal harcandıkça azalır,
üçüncüye verdiği cevap:
—İlim sayesinde düşmanlar dost olur, fakat mal
böyle değil. Devamla:
—İlim, dünyadan uzaklaştırır, âhirete yaklaştırır;
mal ise, böyle değildir.
—Ölüm sebebiyle ilim, sahibinin mülkiyetinden
çıkmaz, fakat mal böyle değildir.
—İlim, sahibine sirayet eden bir nurdur. Mal ise,
buna muhaliftir.
—İlim Allah’ın kelâmından çıkar, mal ise, toprak‐
tan çıkar.
—İlim, Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellemin
sevgilisidir. Mal ise, Nemrud, Firavun, Hâman ve
Karunların sevgilisidir.
—İlim kendine hizmet edilendir. Mal ise, hizmet
edendir.
—İlim, ruhun gıdasıdır, mal ise, cesedin gıdasıdır.
—Ürkme zamanlarında ilim sana arkadaş olur,
mal ise, sana ürküntü verir.
—Yolculukta ilim, senin arkadaşındır. Mal ise,
yolculukta senin düşmanındır.
—Tek başına ilim, taatsız da olsa kurtulmana se‐
50 Atâullâh el İskenderi
bep olur, fakat mal böyle değildir.
—İlim, peygamberlerin mirasıdır. Mal ise, eşkı‐
yanın mirasıdır.
—Kıyamet gününde ilmin hesabı yoktur. Fakat
malın, helal ise, hesabı, haram ise, azabı vardır.
—İlmin sahibi, şefaat edecek, malın sahibi ise,
şefaat edilecektir.
—İlim sahibi, asla unutulmaz, fakat mal sahibi
unutulur.
—İlim, kalbi nurlandırır, mal ise, karartıp katılaş‐
tırır.
—İlim sahibi, Allah’a kulluğu, mal sahibi ise,
Al‐lahlığı iddia eder. (Nitekim Firavun’da olduğu gibi.)
Hz. Ali kerremallâhü veche bu şekilde o soru so‐ranlara ayrı ayrı tatminkâr cevaplar verdikten sonra:
—Bu konuda bana daha soru sorsaydınız yaşadı‐ğım müddet başka başka cevaplar verirdim, buyur‐
du. (İmam Burhanüddin Ez‐Zernûcî, a.g.e. s.38)
Bu mevzuda mal olarak kulun salih amellerini
mal olarak düşünmek gerekir.
Alıntı;hikem-munacaatli
Hz. Ali kerremallâhü veche Hazret‐lerinin huzuruna gelerek sormuşlar.
Soru şu idi:
“Yâ Ali! İlim mi üstün, yoksa mal mı?”
Hz. Âli kerremallâhü veche “ilim daha üstündür” şeklinde
cevap vermiş, fakat delil istemeleri karşısında ilmin
üstünlüğünü şu şekilde ortaya koymuştur:
—İlim, maldan üstündür. Zira ilim seni korur,
halbuki sen malı korursun, ikinci soruyu sorana.
Karşılık verdiği cevap da şöyle;
—İlim harcandıkça artar, mal harcandıkça azalır,
üçüncüye verdiği cevap:
—İlim sayesinde düşmanlar dost olur, fakat mal
böyle değil. Devamla:
—İlim, dünyadan uzaklaştırır, âhirete yaklaştırır;
mal ise, böyle değildir.
—Ölüm sebebiyle ilim, sahibinin mülkiyetinden
çıkmaz, fakat mal böyle değildir.
—İlim, sahibine sirayet eden bir nurdur. Mal ise,
buna muhaliftir.
—İlim Allah’ın kelâmından çıkar, mal ise, toprak‐
tan çıkar.
—İlim, Rasûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellemin
sevgilisidir. Mal ise, Nemrud, Firavun, Hâman ve
Karunların sevgilisidir.
—İlim kendine hizmet edilendir. Mal ise, hizmet
edendir.
—İlim, ruhun gıdasıdır, mal ise, cesedin gıdasıdır.
—Ürkme zamanlarında ilim sana arkadaş olur,
mal ise, sana ürküntü verir.
—Yolculukta ilim, senin arkadaşındır. Mal ise,
yolculukta senin düşmanındır.
—Tek başına ilim, taatsız da olsa kurtulmana se‐
50 Atâullâh el İskenderi
bep olur, fakat mal böyle değildir.
—İlim, peygamberlerin mirasıdır. Mal ise, eşkı‐
yanın mirasıdır.
—Kıyamet gününde ilmin hesabı yoktur. Fakat
malın, helal ise, hesabı, haram ise, azabı vardır.
—İlmin sahibi, şefaat edecek, malın sahibi ise,
şefaat edilecektir.
—İlim sahibi, asla unutulmaz, fakat mal sahibi
unutulur.
—İlim, kalbi nurlandırır, mal ise, karartıp katılaş‐
tırır.
—İlim sahibi, Allah’a kulluğu, mal sahibi ise,
Al‐lahlığı iddia eder. (Nitekim Firavun’da olduğu gibi.)
Hz. Ali kerremallâhü veche bu şekilde o soru so‐ranlara ayrı ayrı tatminkâr cevaplar verdikten sonra:
—Bu konuda bana daha soru sorsaydınız yaşadı‐ğım müddet başka başka cevaplar verirdim, buyur‐
du. (İmam Burhanüddin Ez‐Zernûcî, a.g.e. s.38)
Bu mevzuda mal olarak kulun salih amellerini
mal olarak düşünmek gerekir.
Alıntı;hikem-munacaatli
İfade iconEmoticon